Шановні колеги!
Вітаю Вас на сайті вчителів інформатики. І хоча за фахом я вчитель початкових класів, та ось уже як десять років навчаю інформатики молодших школярів.
У листопаді місяці в нашій школі відбувся семінар вчителів початкових класів, де я презентувала свій урок-детектив з курсу "Сходинки до інформатики" у 2 класі, який пропоную Вашій увазі.
Вітаю Вас на сайті вчителів інформатики. І хоча за фахом я вчитель початкових класів, та ось уже як десять років навчаю інформатики молодших школярів.
У листопаді місяці в нашій школі відбувся семінар вчителів початкових класів, де я презентувала свій урок-детектив з курсу "Сходинки до інформатики" у 2 класі, який пропоную Вашій увазі.
Мета: Дати уявлення про властивості інформації. Продовжити знайомити учнів з можливостями графічних редакторів, повторити вивчене про роботу в графічному редакторі Paint. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, просторову уяву та сприйняття кольорів. Виховувати інтерес до предмета, почуття дружби, любов до природи, зацікавленість до професії детектива.
Обладнання: малюнки, карточки, мультфільм «Сніжинки», запис фізкультхвилинки «Арам, зам, зам», папки, комп’ютери, малюнки з видами і властивостями інформації.
І. Організація учнів
Добрий день, хлоп’ята!
Добрий день дівчата!
Щоб в інформатику
зробити новий крок
Ви прийшли на цей урок.
З Вами разом буду я
Наталія Вікторівна.
Рада Вас усіх вітати
Інформатиці навчати.
Дорогі діти! Ви вже вмієте читати, писати, рахувати. Але сучасній людині цього замало. Сьогодні важко уявити собі життя без комп’ютерів. Комп’ютер допомагає нам відпочити, може стати партнером в улюбленій грі. Без нього тепер неможливий науково-технічний прогрес. Але думати, творити здатна тільки людина. Щоправда, комп’ютер - блискучий виконавець! За одну секунду він робить від сотень тисяч до мільярда операцій. За кілька годин він здатен виконати стільки розрахунків, скільки не подужає гарний математик за все своє життя.
Давайте повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі і побачимо, які ж ми виконавці.
Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі
Гра «Правильно - неправильно»
Правила гри: зачитуються віршовані рядки, які обов’язково відповідають або не відповідають якомусь правилу поведінки. У разі невідповідності правилу діти тупають ніжками, а якщо віршовані рядки відповідають правилу – плещуть у долоні.
В клас комп’ютерний спітнілі
Ми вбігаємо щосили….
За улюблений комп’ютер
Падаєм, мов спілі фрукти…
А щоб сісти нам за парту,
Вчитель нам дає команду!...
Ти підсунь дисплей близенько
І шнури поправ хутенько!...
Від екрана ти відсядь
Сантиметрів на п’ятдесят!...
Голова болить моя,
Потерплю годину я!...
Я дротів не зачіпаю,
Правило це добре знаю!...
Як почую щось горіле,
Промовчу я всім на диво…
В електронний клас науки
Сміло входь, лиш вимий руки!...
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ми з вами розпочали гру «Детектив» і вели розслідування пов’язані з інформацією.
· Що таке інформація? (Новини, повідомлення, відомості про оточуючий світ, про явища, що відбуваються в ньому).
· Які шляхи отримання інформації ви знаєте? Правильно, інформацію ми отримуємо, коли читаємо книги, слухаємо радіо, дивимося телевізор.
· А чи можна отримати інформацію через комп'ютер?
· В цьому нам допомагає Інтернет - мережа (зв'язок) між комп'ютерами, що знаходяться в різних містах, країнах. За його допомогою люди також можуть обмінюватись інформацією.
· Які види інформації ви знаєте? (Додаток 1)
· Чи можливе спілкування людей вдома й у школі, на вулиці і на роботі без одержання та обміну інформацією?
· Які ресурси вам допомогли виконати домашнє завдання?
І група – заповнити картки
Буква
|
Рослина
|
Тварина
|
Місто
|
Ім'я дівчинки
дівчинки
|
Ім'я хлопчика
|
Назва річки
|
Р
| ||||||
З
| ||||||
Г
| ||||||
Н
| ||||||
Ж
| ||||||
Я
| ||||||
П
| ||||||
Т
|
ІІ група – відгадати ребуси.
Ребус – це загадка, в якій слова, що розгадуються, подано у вигляді малюнків у поєднанні з літерами та іншими знаками.
Основні правила розшифрування ребусів
1. Коли зашифроване слово або ж його частина збігається з назвою якогось предмета, то у «шифровці» вони передаються конкретним малюнком, що відтворює зображення цього предмета.
2. Кома, що стоїть перед малюнком, означає, що від цього слова треба відкинути одну першу букву, якщо кома знаходиться у кінці малюнка (праворуч від нього) – не враховується остання буква.
3. Якщо на малюнку зображення подається у перевернутому вигляді, тоді слово читається навпаки.
ІІІ група – графічний диктант. (Додаток 2)
Давайте й ми розшифруємо для початку деякі повідомлення.
Гра «Що кажуть тварини?»
- кішка муркоче;
- собака гарчить;
- собака крутить хвостом;
- заєць тікає;
- ластівки низько літають над землею.
Гра «Світлофор»
Про що нам каже кожен сигнал світлофора.
Але в нас зараз урок інформатики. І зараз ми побачимо чи володієте ви комп’ютерними знаннями?
Вправа «Продовж речення»
Материнська …плата
Системний … блок
Робочий … стіл
Маніпулятор для гри … джойстик
Маленька точка зображення…піксель
Кнопка для написання великої букви … шифт
Програма для малювання …Paint
В системному блоці знаходиться …процесор, пам'ять
Робота в групах
І група - вибрати пристрої введення інформації. (Додаток 3)
ІІ група – вибрати пристрої виведення інформації
ІІІ група – розшифрувати повідомлення, закресливши букву у.
Хутуо увоулуодуіує уінуфуорумауцуіуєую, утуоуй вууоуулоуудуіууує сувуіууутууоум. (Хто володіє інформацією, той володіє світом.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Говорять, хто володіє інформацією, той володіє світом. Інформацію ми починаємо одержувати з колиски і отримуємо її постійно. Але чи вся ця інформація нам потрібна?
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами будемо справжніми детективами. Перед нами стоїть непросте завдання. Нам необхідно дослідити і зібрати матеріал про те, які властивості має інформація. Всю зібрану інформацію ми будемо розміщувати в папку, адже ви знаєте, що справжній детектив збирає потрібний матеріал і складає досье.
V. Вивчення нового матеріалу
Гномик Мудрунчик запізнювався на перший урок до детектива Агати. Він дуже поспішав і хвилювався. Адже запізнюватися незручно та ще й неодмінно пропустить щось цікаве, не отримає важливої інформації. Всім відомо, що інформація корисна, коли отримана своєчасно. Ну що корисного, якщо про дощ дізнаєшся тоді, коли він вже ллє, а ти йдеш вулицею без парасольки. От якби ця інформація надійшла своєчасно, то була б корисною.
Отже, інформація може бути корисною і некорисною, своєчасною і несвоєчасною.
Діти, є така наука — кольоротерапія, що використовує різні барви, які впливають на силу, здоров'я і гармонію людини. Інформація, яку я вам підготувала, може стати в пригоді вам і Вашим батькам. (Додаток 5)
Тільки но Мудрунчик переступив поріг свого класу, як вчителька побачила на підлозі паперовий літачок. Рудий клоун Боба сказав, що його запустив гномик.
- Це неправда! Це хибна інформація, - обурився Мудрунчик, адже я тільки прийшов.
- Яка ще буває інформація? Істинна, хибна.
Робота в парах. Гра «Істинне чи хибне висловлення?». Позначити тільки істинні висловлювання.
1. У ставку водяться карасі, окуні.
2. Взимку кури відлітають у теплі краї.
3. За осінню наступає зима.
4. Подорожник – це корисна лікарська рослина.
5. Голодний заєць з’їв вовка.
Урок продовжився і детектив Агата розповіла як можна знайти злодія, який залишив чіткий слід від взуття на землі. Але наголосила, що не завжди можна роздивитися сліди на місці злочину. Щоправда тут у пригоді може стати…
- А хто чи що може стати, ви скажите, коли виконаєте завдання Агати.
З’єднати точки в порядку зростання чисел від 1 до …
Відгадати загадку.
- Так, справді - це собака або спеціальний прилад. Отже, інформація може бути доступною і недоступною. (Додаток 4)
Дощ перестав йти і в другій половині дня, коли Мудрунчик з друзями повертався додому з неба почали падати сніжинки. Ось і настала справжня зима. Сніжинки були не схожі одна на одну і такі білі-білі. Вони замислились, а чому сніжинки білі, а не жовті чи червоні.
Хвилинка-цікавинка. Найбільша сніжинка у світі була зафіксована 28 січня 1887 року під час снігопаду у місті Форт-Кео, штат Монтана, США. Ця сніжинка мала діаметр блиько 38 см, хоча зазвичай сніжинки мають діаметр близько 5 мм при масі 0,004 г.
Кадри з мультфільму «Сніжинки».
- Діти, а чи зрозуміли ви, чому сніжинки мають білий колір?
Отже, інформація буває зрозумілою і незрозумілою, повною і неповною.
VІ. Фізкультхвилинка. Арам зам, зам (мультфільм «Арам зам, зам»).
VІІ. Робота за комп’ютером
Інструктаж учителя. Сьогодні ми з вами продовжимо роботу в програмі Paint?
? Який вигляд має піктограма програми Paint?
? Як зробити так, щоб програма Paint стартувала?
? Де знаходиться панель інструментів?
А щоб краще запам’ятати інструменти проведемо рольову гру «Гості з Панелі Інструментів». Кожен з вас підготував невеличке повідомлення про себе. Тож знайомимось:
1. Виділення – інструмент дозволяє виділити будь-яку прямокутну чи квадратну форму.
2. Я - Олівець можу проводити тонкі прямі та криві лінії.
3. А я - Пензель – мною можна малювати, а ще я можу мати різну форму. Коли обереш мене на панелі інструментів, у прямокутнику внизу з’являться 12 різних фігур. Це форми пензлика. Обери будь-яку і малюй.
4. Гумка – за допомогою мене можна витерти непотрібний елемент.
5. Піпетка (вибір кольору) – можу задати основний колір чи колір фону.
6. Розпилювач – дозволяю створити ефект розпилення фарби на об’єкт.
7. Заливка – я допомагаю заповнювати кольором всі зображення або замкнуту фігуру. Вибравши мене, оберіть потрібний колір і клацніть всередині області, яку потрібно зафарбувати.
8. Масштаб – а я дозволяю збільшити область зображення.. щоб вернутися до звичайного вигляду, виберіть інструмент Масштаб ще раз і клацніть на зображенні.
9. Еліпс – зображаю овали і круги.
10. Прямокутник – з допомогою мене малюють прямокутник, а натиснувши шифт, я стану квадратом.
11. Лінія – я можу провести пряму лінію.
12. Крива – а я – криву.
13. Многокутник – за допомогою мене можна створити фігуру з будь-якою кількістю кутів. Щоб закінчити малюнок в останній точці клацніть мишею 2 рази.
14. Напис – вводжу текст в зображення.
Подякуємо один одному за цінну, своєчасну, корисну інформацію.
- Діти, сьогодні ви за допомогою панелі інструментів і палітри попробуєте зобразити сніговика. Згадайте правила роботи за комп’ютером і приступайте до роботи. У роботі вам допоможе схема, яку я вам пропоную і інструкція.
Алгоритм малювання сніговика
· Інструментом Еліпс, зобразіть три снігових кулі різного розміру. Малюйте кожну кулю окремо.
· По черзі виділяйте їх інструментом Виділення і перетягніть в потрібне місце.
· Виконуючи аналогічні дії, намалюйте «ручки» і «ніжки» сніговика, використовуйте команди Копіювати - Вставити. Інструментами Лінія і Крива лінія намалюйте відро на «голові» сніговика.
· Інструментами Лінія і ламана лінія домалюйте мітлу. Вибравши помаранчевий колір, інструментами Лінія і Ламана лінія намалюйте морквину.
· Інструментом Еліпс, зобразіть «очі» сніговика, малюйте кожне око окремо. Почерзі виділяйте їх інструментом Виділення і перетягніть в потрібне місце.
· Лівою кнопкою миші виберіть білий колір для ластика і обережно зітріть зайві лінії за зразком. Інструментом Еліпс, зобразіть «зіниці» для «очей» сніговика. Інструментом Крива лінія намалюйте штрихи на «носі» і «тулубі» сніговика. (Додаток 6)
Виконання роботи учнями. Перегляд робіт
VІІІ. Рефлексія
Ось і закінчився наш урок.
А ми зробили ще один крок в світ інформатики. Що сподобалось вам похваліться. Якщо були труднощі пожуріться.
VІІ. Домашнє завдання
В гостях у Розмалюйка. «Метеликова математика».
Переглянути презентацію: "Урок математики в 1 класі"
Молодчина! Багато цікавих ідей та прийомів, які відповідають віковій категорії учнів.Я вчитель англійської,мені урок сподобався!
ОтветитьУдалить